Home |Over ons |Agenda |Toernooien |Geschiedenis |Sponsor ons |Links |Contact |Archief |Help |

Nieuws van derden
Schaakproblemen
Fen-code omzetten
Toegankelijke schaakprogrammas
Inloggen
Onze webshop
Privacy reglement

25-06-2017 Schaakolympiade voor visueel beperkten (1)

Op vrijdag 17 juni vertrok een team van de Nederlandse Schaakvereniging van Visueel Gehandicapten (NSVG) naar Ohrid, Macedonië om daar mee te doen aan de 15e IBCA Schaakolympiade voor visueel gehandicapten.
Op Eindhoven Airport, waar wij om 12:05 uur de vlucht naar Ohrid zouden nemen, kwamen wij samen. Het team bestaat uit Jan Boer, Pieter Couwenberg, Rick van Loy, Sergio Harnandan en mijzelf (Lucas de Jong). Guus Vermeulen is coach en verder gingen er nog drie supporters mee: Pieters zus Desirée en haar vrouw Marianne, en verder Natasha, die wij kennen van veel NSVG-toernooien. De reis verliep voorspoedig en wij waren nog voor 16:00 uur in het hotel.
De eerste dag hebben wij rustig aan gedaan in en rond het hotel. Er werden al enkele schaakpartijen gespeeld en het diner in het hotel werd met gemengde gevoelens ontvangen. In de avonduren hebben we buiten het hotel op een terras gezeten en daar wat gedronken. We kwamen nog geen bekenden tegen, want wij waren als eerste aangekomen in Ohrid. Rond 01:00 uur was het tijd om ons bed op te zoeken.
Op dag 2 van ons verblijf hebben wij de stad Ohrid zelf bezocht. Hierbij werden wij niet mentaal, maar fysiek uitgedaagd. De klim naar de burcht van Ohrid was namelijk behoorlijk lang en aan het eind konden wij geen trap meer zien. Na geluncht te hebben in het centrum zijn Rick, Sergio en ik teruggekeerd naar het hotel. De rest kwam iets later aan en we hadden nog een gezellige avond in de bar. Zo werden er nog enkele schaakpartijen gespeeld en concludeerde Natasha dat schaken geen ganzenbord is. Ondanks dat hield ze mij wel op remise, en daarmee kwam ik nog erg goed weg.
Ook gisteren bleven wij grotendeels in en om het hotel hangen. Een enkeling ging nog even de stad in en Pieter besloot zelfs een duik te nemen in het zwembad bij het hotel, hoewel de temperatuur overdag niet boven de 21 graden uitkwam. Tijdens de oefenschaakpotjes lieten Rick en Sergio opnieuw zien dat zij aardig in vorm zijn, want zij hebben beiden nog een 100%-score. Om 20:00 uur was de opening van het toernooi. We waren het erover eens dat die leuk was, want ondanks dat alles zowel in het Macedonisch als in het Engels werd verteld, was het niet te langdradig. Bovendien was er afwisseling met enkele leuke muziek- en (voor de mensen die enigszins konden zien) dansoptredens. Vandaag is de eerste ronde, waarin wij spelen tegen het als zevende geplaatste Montenegro. Voor mij wordt het mijn debuut op een olympiade. Ik heb er zin in.

terug naar begin van de pagina
Terug naar de nieuwspagina

Einde pagina

Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker